Renungan

Bila kau letih dan hilang semangat...Allah tahu betapa kau mencuba sedaya upaya...Bila tangisanmu berpanjangan dan hatimu kedukaan...Allah telah mengira titisan air matamu. Bila kau rasa ketinggalan dan masa meniggalkanmu...Allah setia disisimu.Bila kau telah mencuba segalanya tapi tidak tahu tujuan...Allah ada jalan penyelesaiannya.Bila tidak ada yang bererti buatmu keliru dan kecewa...Allah ada jawapannya.

Pengikut

Khamis, 14 Oktober 2010

TAUBAT SEORANG HAMBA (DOA)

Ya Tuhanku!Denganku daku hina,denganmu daku mulia;Denganku daku papa,denganmu daku kaya;Denganku daku lemah,denganmu daku perkasa;Tiada yg dapat mengetahui kehinaanku,kepapaanku dan kelemahan selainMu....                                                                      Maulaya!Makrifatku  dalam hati menuntut demi untukmu atas diriku,sedangkan daku khusyu  di ambang gerbang pintumu,bersujud  di dalam lapanganmu nan luas,ku datang menghampirimu dengan penuh noda dan dosa,ku mohon maaf ampunanmu serta kemurahanmu,kuminta tersingkapnya tabir penutup untuk bertaubat dan kembali padamu   Maulaya!Andaikan engkau pikulkan aku atas bahuku beban dosaku...tiadalah  bumi dapat mengangkatku,tiada pula langit dapat menaungiku,tiada satupun selain engkau yang dapat memikul berat dosaku,dan  tiada satu lisan selain dari lisan-lisan  kemaafanmu  yang sanggup memberi alasan  terhadap kesalahan-kesalahanku,dan tiada satu dari makhluk2mu  yang sanggup melihat padaku kerana buruknya rupa yang di penuhi oleh daki-daki dosaku.Tiada satu makrifat dari sekian banyak makrifat makhluk2mu yang sanggup mengajukan uzur untukku  kepadamu,lagi pula ia melihat dosaku dalam makrifatmu.(perkenalanmu)                                                                Maka tiadalah demi kemuliaanmu,sekali lagi tiadalah demi kemuliaanmu yang dapat menyelamatkan diriku darimu,kecuali engkau,tiada pula aku dapat menghindarkan diri dari kemurkaanmu melainkan engkau,tiada daku mempunyai alasan perihalku kecuali engkau.Maulaya!Daku memohon padamu dengan rahmatmu!Daku meminta padamu  dengan Nur cahayamu,Daku ajukan  pintaku  padamu  dengan kebaikanmu,Daku harap2kan padamu  dengan keindahanmu,Daku rindukan padamu dengan zatmu,Dengan wajahmu,Dengan dirimu,Dengan sampingmu,Dengan tanganmu,Dengan rohmu dengan mata penglihatanmu dengan rumahmu,Dengan  somadiatmu, dengan  seluruh sifat2mu dengan keagunganmu di dalam mengagung-agungkanmu, daku memohon maaf dan  ampunan  serta  kemurahan  dan ku minta tabir penutup untuk  dosa-dosaku dengan taubat dan kembali padamu.

Isnin, 4 Oktober 2010

JOM...RENUNG DAN FIKIR SEJENAK

  • Melangkah itu mudah...Namun mencari arah itu yg terkadang  payah......                     Mencari jalan itu mudah...Namun memahami  destinasi itu yg susah.....                                 Menyusuri  susur itu mudah....Namun  menuju noktah  itu pasti mendatangkan lelah...  Dalam semua ini...Menjaga istiqamah itu paling susah,payah dan lelah...                       Namun dia amat faham..Bagi hambanya,dia tidak meminta manusia menjadi yang terbaik..Hanya perlu melakukan yg terbaik...Meletakkan sandaran dan keyakinan  penuh kepadanya...Lantas  nescaya  dia akan menguruskan  yg selebihnya...                 Agar  yg terbaik itu menjadi milik manusia....Moga perjalanan  kita sentiasa di dalam lindungan dan penjagaan Allah.....                                                                               

Kebekuan air mata itu dari kerasnya hati,kekerasan hati itu dari banyaknya dosa, banyaknya dosa itu daripada lupa mati,lupa mati itu dari banyaknya angan2 dan  mencintai dunia itu sumber  segala dosa.         


Jangan sesekali  menggadai prinsip,demi untuk mendapatkan  dunia yang mengiurkan.

 Dunia ini umpama lautan yg luas,kita adalah kapal yang belayar di lautan telah  ramai kapal karam di dalamnya..Andai muatan kita adalah iman,dan layarnya taqwa nescaya kita akan selamat  dari tersesat di lautan hidup ini.

Keikhlasan itu umpama seekor semut hitam di atas batu yang hitam di malam yang amat kelam.Ianya wujud tapi amat sukar di lihat.

Kita hanya punya satu cinta iaitu cinta yang mendekatkan diri kita kepada tuhan. Kita yang  memilih untuk tidak mahu menangis setelah di permainkan cinta duniawi, berbahagialah,seburuk  apapun masa lalu kita kalau hari ini kita benar2 bertaubat  dan memperbaiki diri,insyaallah semua  keburukan itu akan  terhapus..Hari ini adalah hari untuk menanam  benih dan masa depan adalah waktu untuk menuai hasil kerana itu jika kita ingin tahu masa depan kita,maka lihatlah apa yang kita lakukan sekarang.







Jumaat, 1 Oktober 2010

MINAT ATAU TERPAKSA......

Salam untuk semua...kali ni aku nak berkongsi cerita  tentang minat..Keje apapun  yang kita lakukan andai tiada minat dan kesungguhan ianya x kan menjadi...Betul x.?Macamlah  cerita yang aku nak kongsi kali ni.Dulu2 aku x minat bidang jahitan aku belajar mcammana pun x pndai2 juga...masuk  telinga  kanan kluar telinga kiri...x masuk dlm hati...hehehe....Dh bape org guru jahitan aku..aku belajar pun sambil lewa ja...Acuh x acuh..tiada kesungguhan..Huhu..kesian kt aku kan..Hehehe...  Tapi....Jeng...Jeng...Jeng...intro ja lbih...Hinggalah tiba saat badai  datang melanda dalam hidupku...Huhu..Sedih ni..Aku terumbang ambing di tengah lautan tapi x de air...Hehehe...  tanpa hala tujuan...huhuhu...Pendekkan ctewlah...Sehinggalah  tiba  saat ini...Kira2 setahun yang lalu..Aku mula berjinak2  dengan jahitan walau hati x berapa minat  tapi waktu 2 aku x ada pilihan lain..Hek.Hendak x hendak ku teruskan jua...ku ketepikan rasa x minat 2..Aku mula belajar asas2 jahitan dari A-Z dengan sorang makcik kt tempaat aku ni...Aku kira kerjalah dengan makcik ni..Dia potong kain aku pula cantum sampai jadi baju...X kn jadi magic pula kn...pada mulanya memang lh susah sebab aku baru belajar  n campur ngan x minat...Hehehe.Masa berlalu dan terus berlalu tapi aku dok macam 2 gak...X de kemajuan  langsung..kutuk diri sendiri.Aku mula bosan dan berfikir sampai bila aku macam ni ja.Pelan2  aku mula  mngubah haluan hidupku.Aku mula beranikan diri yang selama ini takut...menerima tempahan  sendiri tanpa bergantung pada orang.Pendekkan ctew lagi...Masa berlalu hinggalah  bulan puasa baru ni rezeki aku  melimpah tapi blum la meruah lagi tapi aku bersyukur taw...Hehehe..Kerja yang aku x minat  satu ketika dulu kini mula menjadi sebahagian  dari  pendapatan  ku.Sekarang aku  masih lagi belajar memperbaiki jahitan aku.Moga2  aku  sukses  dalam bidang ni.Ok x? Oops..sebelum 2 satu lagi aku nak kongsi ngan korang..aku maju setapak lagi korang lak mungkin dah bertapak2..Hahaha..maksud aku..aku baru ja cuba2  belajar wt blong ni..So..Tolonglah support aku..Huhuhu..Cian kt aku...Hehehe.Tunggu lagiiii...