Renungan

Bila kau letih dan hilang semangat...Allah tahu betapa kau mencuba sedaya upaya...Bila tangisanmu berpanjangan dan hatimu kedukaan...Allah telah mengira titisan air matamu. Bila kau rasa ketinggalan dan masa meniggalkanmu...Allah setia disisimu.Bila kau telah mencuba segalanya tapi tidak tahu tujuan...Allah ada jalan penyelesaiannya.Bila tidak ada yang bererti buatmu keliru dan kecewa...Allah ada jawapannya.

Pengikut

Jumaat, 31 Disember 2010

Selamat Tahun Baru

SELAMAT TINGGAL 2010


Terima Kasih untuk segala kenangan pahit
dan manis yang kau berikan
Yang manis sentiasa abadi di hati
Yang pahit terpahat di sanubariku
Namun...
Akan ku simpan yang manis dan yang pahit
bersama-sama  perginya 2010


SELAMAT DATANG 2011


Semoga dengan kedatanganmu  memberi
seribu harapan baru...
Sejuta  sinar kebahagiaan bersama
Segenggam harapan 
Secebis Semangat
Agar aku lebih tabah
Menghadapi  tahun 2011







Khamis, 30 Disember 2010

Segmen Jom Berkenalan

Ni dia satu lagi tag yang aku dapat dah 2 minggu rasanya  tapi aku baru ja nak wat...hehe
Jom baca syarat-syaratnya...(tag dari Lynmafia)

1.Buat entry bertajuk  "SEGMEN JOM BERKENALAN"
2.Paste banner segmen  jom berkenalan dalam entry anda
(Letak kat sidebar pun x pa)
Linkkan ke entry ni

3.Jawab 7 soalan berikut
Apakah status anda?
Susahnya nak jwb...kelu lidah...divorced...
tapi setiap yang berlaku ada hikmahnya
Ceritakan tentang diri anda (contoh:asal...pekerjaan..belajar kat ne...
bil anak....dan lain2
Aku lahir di pahang,keje kuli ja...haha
anak 3 orang...ingin melihat anak2 ku sukses dalam pelajaran
dan juga kehidupan
Ceritakan tentang  blog anda(promosi la sikit)
Tiada yang istimewanya blog aku ni...
sekadar luahan hatiku sekadar renungan
Apa pandangan anda tentang dunia blog?
Dunia blog  bagi aku amat menarik kerana
kita dapat berkongsi segala cerita suka duka sesama 
blogger  dan info2 yang kita x tahu
Nasihat anda kepada rakan2 yang baru nak wat blog..
Selamat datang ke dunia blogging...
Jom sama2 kita meriahkan lagi...hehehe
Nyatakan  keunikan yang terdapat pada blog anda
Uniknya sebab blog ni adalah blog aku...hahaha
Sampai bilakah anda akan menulis blog  dan impian anda dalam dunia blog?
X pasti sampai bila...
biarlah masa yang menentukan segalanya..

================================================================

4.Tagged 4 orang rakan blogger anda
(jangan lupa ingatkan dorang)


5.Linkkan entry anda ke ruangan komen  loqkimagri
6.Tarikh tutup sampai  3 january   2011

"SELAMAT BERKENALAN"


P/S:Besar kan tulisan ni...huhu..kesilapan teknikal..hehe

Rabu, 29 Disember 2010

Tag by Budak Logam

Assalamualaikum..

Pagi ni buka blog tengok2 kat shoutbox ada tag la pulak.... dari  budak logam 
ohoho..mcm mmbalas jek...huhu
terima kasih taw


Apa lagi...layan soalan la...

1.Sejak bila mula berblogging?
Baru ja 3 bulan...seingat aku hujung bulan 9 

2.Mengapa berblogging?
Entahla...tapi yang pasti untuk berkongsi cerita dan
memeriahkan lagi dunia blog...hehe

3.Selalu wt n3 mengenai apa?
X tentu...tengok  mood

4.Suka blogwalking x?sebab?
X tentu gak...tengok mood gak

5.Apa pendapat mengenai pemberi award?
Hmm...susah nk komen...tapi...
budak logam ni ok kot...hehe

Bagi award ni kat 10 blogger
Haha..yang ni pun ikut mood gak...




Aku cuma tag 5 ja...hehehe

Selasa, 28 Disember 2010

Aku dan kerjaku

Salam  semua...n3 aku kali ni adalh sinambungan dari n3 aku yg pertama...
kisah seorang pekerja ladang sawit yang mencari rezeki dengan mengutip buah sawit relai....cepat betul masa berlalu...dalam sedar x sedar rupa-rupanya dah setahun 4 bulan aku kerja mcm ni.

Dalam masa setahun aku keje ni mcm2 cabaran aku tempuhi....namun ku gagahi jua demi sesuap nasi....ceewah ayat...haha

cabaran2 yang aku lalui....
1.Berhadapan dengan bahaya yang boleh datng dari segenap arah  samada depan,belakang,kanan dan kiri....jadi...haruslah lebih berhati2...
Bahaya yang aku maksudkan adalah binatang berbisa iaitu ular atau lipan.
2.Berjalan kaki acara beribu-ribu meter dari satu ladang ke satu ladang 
(satu ladang 10 ekar) kalau banyak buah memang berbaloi lah...
tapi jika sebaliknya....dapat letih dan lesu..
3.Kecekapan mengutip buah relai...sapa cepat dapat banyak sapa lmbt
terkemut-kemut macam siput babi(aku la) dpt sikit la
4.Terpijak duri sawit ...dah biasa bagi aku..
5.Kalau musim2 ujan mcm sekarang ni lagi banyak cabaran woo...
di tambah pula dengan kekurangan hasil sawit sekarang.
cabaran aku musim ujan ni 1 ja... aku pling sensitif ngan pacat...hehe

Aku senarai pendek ja cabaran2 ni...klau nak ikutkan banyak lagi ni..
x habis lagi ni...nanti akan bersambung lagi di episod akan datang... hehehe...

Inilah  hasil  kerja aku...mata pencarian ku...sumber rezeki aku

Sabtu, 25 Disember 2010

Tag by Nur Afifah

Terima kasih kepada  Nur afifah.....yang telah tag blog aku untuk blog cun Meletup....Booo0m....huhu...Thanks
Apa lagi klau dh namanya tag...
jawab soalan la...

Berikan nick name pemberi award
Cik ifa yg kiut miut...hehe
ucapan untuk pemberi award
terima kasih banyak sebab tag blog ni
Listkan 6 artis,band,group yang anda minat

-irsyadee-
-Hijjaz-
-Maher zain-
-Ziana zain-
-Nabil-
-Zizan-

Bagi award ni untuk 10 blog   yang mempunyai blog yang cun meletup

"

"

"

"


"



7 ja...huhu..x cukup 10...hehehe
ok lh...slmt buat  tag..

Selasa, 21 Disember 2010

Kenapa aku buat n3 pasal bunga...?

Bunga...
Keindahan mu mempersona
Kecantikan mu  sesejuk  mata memandang
Keharuman mu semerbak  menyelubungi  alam
Nama mu pun indah  sekali
Di kau mempunyai tarikan  tersendiri


Namun  bunga... 
Kesegaran mu tiada kekal lama
Kau kan layu jua akhirnya

Kenapa aku buat n3 pasal bunga?

Sebabnya nama tempat lahirku adalah dari nama bunga...
Alahai si bunga  Kesidang..
Al-kisahnya...

Jumaat, 17 Disember 2010

SENYUMLAH....

Assalamualaikum....
Senyum  adalah  sedekah, wajah yang berseri-seri  adalah kurniaan ilahi. Sungguh  beruntung orang yang sentiasa membawanya di wajah dan kedua pipinya.Mempersembahkan  senyuman merupakan pendahuluan kasih sayang, ikatan persahabatan dan tanda-tanda kebersihan  hati.
Rasulullah(s.a.w)  bersabda:
"Senyummu kepada saudaramu  adalah sedekah"

Sungguh  agung risalah mulia ini yang telah menjadikan keceriaan wajah sebagai amal soleh yang mendatangkan  pahala.Sebaliknya, kemasaman wajah menunjukkan  kesempitan  jiwa dan  keberatan beban  batin  serta akhlak  yang tidak  lurus.
Wajah  yang masam  akan mengirimkan  kepada anda kesan  kejenuhan, menghantarkan  kepada anda isyarat peringatan  dan kewaspadaan, dan dia inginkan anda mengerti  bahawa dia tidak menyukai anda.
Kita  memerlukan senyuman,senyuman  kasih sayang  kepada  kedua ibu bapa, senyuman  penuh penghormatan  kepada  orang yang berilmu, senyuman  kasih sayang  kepada  kanak-kanak, senyuman  cinta kepada isteri dan senyuman kesetiaan kepada para sahabat.
Marilah  kita tersenyum dan meninggalkan  wajah  masam, kerana Rasul kita(s.a.w) adalah  orang  yang  sentiasa tersenyum,berwajah  cerah dan murah hati. Oleh  sebab itu  Allah  berfirman kepada  baginda:
"Dan bahawa  sesungguhnya  engkau mempunyai akhlak  yang amat mulia"
(surah al-Qalam:4)

Rabu, 15 Disember 2010

BERSABARLAH WAHAI HAMBA ALLAH

Ini  adalah  ucapan tahniah daripada allah kepada orang2 yang bersabar dan melaksanakan pekerjaan mereka  dengan  penuh  kesabaran,juga  kepada mereka yang menjauhi maksiat dan menerima takdir  buruk  dengan  sabar.
Sungguh  indah  kesabaran  itu,dan  sungguh  agung mereka  yang  bersabar.Kita memerlukan kesabaran sebagaimana yang  sering  kita  sebut di dalam doa kita:
"Ya Allah limpahkanlah kesabaran kepada kami"
Kita memerlukan  bekalan ini kerana  ia  adalah bekalan  yang  paling berharga,iaitu  kesabaran dalam menjalani  hidup  yang  panjang dan  penuh  rintangan,sabar terhadap sikap  kasar kaum  kerabat,perbuatan  musuh,perbuatan  derhaka  anak,ketidaksetiaan teman,kebencian pendengki  dan  kesenangan orang  yang  gembira di atas  penderitaan orang lain.Juga  bersabar di atas kesengseraan  orang  fakir,penderitaan orang  yang  sakit,keangkuhan orang yang  sombong dan  keburukan tingkah laku orang  yang  bodoh.
Apabila anda mendengar  kata2 yang tidak  patut,maka kuncilah pendengaran anda.Bersabarlah  supaya anda menjadi  orang  yang  berjiwa  besar  ketika  orang2 bodoh mencaci-maki  anda dan  orang2  yang  penakut menjatuhkan harga diri anda.Bersabarlah sehingga anda patut mendapat  anugerah pujian  yang  abadi.
Bersabarlah ketika permintaan anda  terlambat  datang,ketika  sedikit  orang yang  membantu  anda,dan ketika  tujuan  anda  tidak  tercapai  atau tertangguh.
Bersabarlah  dalam  menghadapi  kehidupan  dunia  ini  yang  di keruhkan  oleh  berbagai  kesusahan  dan  bercampur  dengan  perkara2  yang tidak  menyenangkan.
Ini  sebagaimana yang dikatakan oleh al-Hariri:
Sebuah  tempat yang jika hari ini ia membuatmu tertawa Maka esok ia akan membuatmu menangis,sungguh  tempat yang  buruk.
Saudara-saudaraku! Barang siapa yang  memiliki kesabaran, maka ia telah memiliki harta simpanan yang paling berharga,kekayaan  yang  paling  besar di dunia sehingga dia menjadi  orang yang redha, sentiasa tersenyum dan penyabar.Dia  dapat  tertawa  dalam  menghadapi  himpitan  yang menghadang  diri  mereka, masih  dapat tersenyum di  saat badai menghentam dan masih  dapat memperlihatkan  wajah  yang  berseri2 di  saat sedang berada di pintu kehancuran.Jadi, bersabarlah  wahai  kekasih Allah kerana Allah mencintai orang-orang yang  bersabar.Amin.

Ahad, 12 Disember 2010

Tag Tig Tag

As'kum  semua...Hari ni aku ngah bosan nie....Kbtulan lak aku bw ari ni ada lak tag ag... so..angin  tengah  rajin  ni aku nak wat  n3 psl tag ni.Aku telah di tag oleh che sakinah  utk  wat n3  25 fact  tentang diri saya  dan tag pula  lagi 25 orng kawn.Jom  layan tag aku ni...                                                                     
1.Aku  adalah aku...hehe....
2.Aku x de bljr ngan sapa2 psl kmputer ni just pndai2 sndri ja..Huhu.
3.Aku  ada mcm2 minat tpi wat masa sekrng ni aku bnyk masa ngn men blog ja..hek. 
4.Mood aku pun  kdng2 mcm2...
5.Cepat marah {klau bnda x btullh} tpi cept lak cool blik..hehe...
6.X suka di tipu n menipu...
7.Di kala bosan aku suka pi memncing..
8.Aku juga seorang yg sensitive...
9.Aku seorng yg x kuat makn sbb 2 aku ni kurus ja...huhu
10.Aku  keje kt ldng sawit...
11.Sngt fobia ngn smua jnis  ulat...leh dmm taw..
12.Suka gelak juga...tpi lps 2 menangis pulak...Huuu
13.X suka dngar brita kganasn...Kenapa mnusia semakin  kejam?
14.Jarng2 tdow wktu siang kecuali klau letih  sngt..
15.Dulu pernh memlihara brung  puyuh...
16.Sekarng ada membela 2 ekor itik angsa....
17.Menjhit pun boleh  gak..meh tempah baju kt aku..
18.Minat mmbaca juga..
19.Di lahirkan di pahang..
20.Pernah  terjatuh tpi aku bangun semula..{kiasan}
21.Mlm2 lmbt tdow...Huahuahua..
22.X suka X suka X suka... Wt keje sia2...
23.Aku seorang yg sederhana dlm segalanya...
24.Kdng2  ada gak wt keje bodoh...Hahaha
25.Aku dah abis idea tpi aku dh berjaya siapkn n3 ni..
Mcm biasa aku x taw nak tag sapa.klau ada yg rjin nk wt tag ni ambik ja la k...terima kasih utk kawn2 blogger smua...Hehehe.


                                                            

Selasa, 30 November 2010

Tag Kedua

  Tag lagi....apapun  terima  kasih...hehe                                                                                     1.Thanks  the  person  who  give you this  award and the  link of the person.                       Orangnya dah tentu lah  cekla yg  baik  hati...terima  kasih  sebab tag  blog aku...           2.spread the award to is blogger  who  you  like and you think their blog are  awesome. Haa...yg ni  susah  sikit  bagi  aku  sebab aku x taw  nak  tag  sapa  and aku  malas... huhu...x pe kan klau  aku x tag...hehe.

Selasa, 23 November 2010

Pertama kali di tag..

                Baru2 ni  blog  aku telah di tag pas 2 dapt la award ni tpi kena la jwb soklan  dulu...Hehehe.        
Berikan satu  nick name  utk  saya.
sudah tentulah  srikandi  aicha....hehe                                      
Ucapan  kepada pemberi award.
Thanks...terima kasih....sayang  kamu...hehe
Berikan 6 fav/Artis/Singer/group yg korng minat.
Masalahnya....aku  x  taw minat  sape...sedap telinga dngar kira oklh...huhu
Tag  Award nie kpd 10 Follower/blogger.
Hehehe...x nak tag sapa2...huhu
                                                                                                                                                                           

Khamis, 18 November 2010

Pasrah kah aku?

Di saat  ini  aku mnangis...meratap sedih sebuah  kehidupan...mengimbas kembali  memori   luka....tersadai aku dipintu  kelukaan...bersama  penderitaan  yang sering mendatang....HARUSKAH AKU BEGINI?.... Mengapa hidup x selalu indah....Mengapa keindahan x kekal berpanjangan... Haruskah aku menyesali semuanya sedangkan aku tahu semua itu adalah ujian dan kehendak darinya.seharusnya aku pasrah akan segalanya...Ya...aku harus pasrah...pasrah...dan  pasrah.

Rabu, 17 November 2010

MAAFKANLAH......

Jika kita mndngar  kata kata yang tidak  patut dari saudara kita  atau  kita  baca  tulisan yang memburuk-burukkan  kita,maka  berikanlah  kata maaf... Apabila seorang mencemuh kita,mencaci,mengejek serta menyakiti  kita  maka maafkanlah  dia.   Apabila seseorang terlambat  mengunjungi  atau menemuimu,maka maafkanlah  dia.Jika dia x gembira di saat  kita gembira, tidak bersedih di saat  kita bersedih dan tidak turut serta dalam kemenangan kita,maka maafkanlah  dia...   Mengapa mesti kita memberi  maaf di atas semua kejahatan  ini?Itu  supaya kita berasa nyaman dan tenteram,agar kita dan orang lain bahagia,kerana kita telah menyelesaikan masalah  dari akarnya.Jika kita x melakukan.maka kita akan temukan suasana hati  yang keruh,resah,sengsara  sentiasa mengingati  dan  ingin menuntut  balas   ke atasnya.Dengan  demikian,maka hidup kita akan berubah mengalami  krisis yang   sebenar.menjadi  setimbun masalah dan selonggok  ketakutan.    Alangkah  baiknya jiwa yang penuh toleransi, kerana ia akan  hidup dalam  keamanan,ketenangan,ketenteraman dan  penuh  kasih sayang.Sedangkan  jiwa  yang pendendam dan sentiasa menuntut  balas  akan hidup dalam  kesengsaraan,kerugian  dan  kehinaan........Allah(s.w.t) berfirman...."iaitu  orang-orang yang mendermakan  hartanya pada  masa  senang dan susah,dan  orang-orang yang  memaafkan  kesalahan  orang.Dan (ingatlah) Allah  mengasihi  orang-orang yang  berbuat  perkara-perkara  yang  baik." (surah Ali Imran)....Ayat  134......AMIN.

Khamis, 4 November 2010

Sekadar luahan hatiku tika ini

Aku  menangis  dalam  ketawa....Hehehe.Aku  sepi tanpa  teman bicara...huhu. Aku  merindu tapi  entah  pada  siapa...Hek. Aku mengharap tapi  harapanku  samar2...Hihi. Aku perlukan  seseorang tapi ku x tahu siapa? Aku keliru dengan kehidupanku...Kenapa dan mengapa?Apa yang aku fikirkan?.......Sekadar  luahan hatiku  tika ini..

Khamis, 14 Oktober 2010

TAUBAT SEORANG HAMBA (DOA)

Ya Tuhanku!Denganku daku hina,denganmu daku mulia;Denganku daku papa,denganmu daku kaya;Denganku daku lemah,denganmu daku perkasa;Tiada yg dapat mengetahui kehinaanku,kepapaanku dan kelemahan selainMu....                                                                      Maulaya!Makrifatku  dalam hati menuntut demi untukmu atas diriku,sedangkan daku khusyu  di ambang gerbang pintumu,bersujud  di dalam lapanganmu nan luas,ku datang menghampirimu dengan penuh noda dan dosa,ku mohon maaf ampunanmu serta kemurahanmu,kuminta tersingkapnya tabir penutup untuk bertaubat dan kembali padamu   Maulaya!Andaikan engkau pikulkan aku atas bahuku beban dosaku...tiadalah  bumi dapat mengangkatku,tiada pula langit dapat menaungiku,tiada satupun selain engkau yang dapat memikul berat dosaku,dan  tiada satu lisan selain dari lisan-lisan  kemaafanmu  yang sanggup memberi alasan  terhadap kesalahan-kesalahanku,dan tiada satu dari makhluk2mu  yang sanggup melihat padaku kerana buruknya rupa yang di penuhi oleh daki-daki dosaku.Tiada satu makrifat dari sekian banyak makrifat makhluk2mu yang sanggup mengajukan uzur untukku  kepadamu,lagi pula ia melihat dosaku dalam makrifatmu.(perkenalanmu)                                                                Maka tiadalah demi kemuliaanmu,sekali lagi tiadalah demi kemuliaanmu yang dapat menyelamatkan diriku darimu,kecuali engkau,tiada pula aku dapat menghindarkan diri dari kemurkaanmu melainkan engkau,tiada daku mempunyai alasan perihalku kecuali engkau.Maulaya!Daku memohon padamu dengan rahmatmu!Daku meminta padamu  dengan Nur cahayamu,Daku ajukan  pintaku  padamu  dengan kebaikanmu,Daku harap2kan padamu  dengan keindahanmu,Daku rindukan padamu dengan zatmu,Dengan wajahmu,Dengan dirimu,Dengan sampingmu,Dengan tanganmu,Dengan rohmu dengan mata penglihatanmu dengan rumahmu,Dengan  somadiatmu, dengan  seluruh sifat2mu dengan keagunganmu di dalam mengagung-agungkanmu, daku memohon maaf dan  ampunan  serta  kemurahan  dan ku minta tabir penutup untuk  dosa-dosaku dengan taubat dan kembali padamu.

Isnin, 4 Oktober 2010

JOM...RENUNG DAN FIKIR SEJENAK

  • Melangkah itu mudah...Namun mencari arah itu yg terkadang  payah......                     Mencari jalan itu mudah...Namun memahami  destinasi itu yg susah.....                                 Menyusuri  susur itu mudah....Namun  menuju noktah  itu pasti mendatangkan lelah...  Dalam semua ini...Menjaga istiqamah itu paling susah,payah dan lelah...                       Namun dia amat faham..Bagi hambanya,dia tidak meminta manusia menjadi yang terbaik..Hanya perlu melakukan yg terbaik...Meletakkan sandaran dan keyakinan  penuh kepadanya...Lantas  nescaya  dia akan menguruskan  yg selebihnya...                 Agar  yg terbaik itu menjadi milik manusia....Moga perjalanan  kita sentiasa di dalam lindungan dan penjagaan Allah.....                                                                               

Kebekuan air mata itu dari kerasnya hati,kekerasan hati itu dari banyaknya dosa, banyaknya dosa itu daripada lupa mati,lupa mati itu dari banyaknya angan2 dan  mencintai dunia itu sumber  segala dosa.         


Jangan sesekali  menggadai prinsip,demi untuk mendapatkan  dunia yang mengiurkan.

 Dunia ini umpama lautan yg luas,kita adalah kapal yang belayar di lautan telah  ramai kapal karam di dalamnya..Andai muatan kita adalah iman,dan layarnya taqwa nescaya kita akan selamat  dari tersesat di lautan hidup ini.

Keikhlasan itu umpama seekor semut hitam di atas batu yang hitam di malam yang amat kelam.Ianya wujud tapi amat sukar di lihat.

Kita hanya punya satu cinta iaitu cinta yang mendekatkan diri kita kepada tuhan. Kita yang  memilih untuk tidak mahu menangis setelah di permainkan cinta duniawi, berbahagialah,seburuk  apapun masa lalu kita kalau hari ini kita benar2 bertaubat  dan memperbaiki diri,insyaallah semua  keburukan itu akan  terhapus..Hari ini adalah hari untuk menanam  benih dan masa depan adalah waktu untuk menuai hasil kerana itu jika kita ingin tahu masa depan kita,maka lihatlah apa yang kita lakukan sekarang.







Jumaat, 1 Oktober 2010

MINAT ATAU TERPAKSA......

Salam untuk semua...kali ni aku nak berkongsi cerita  tentang minat..Keje apapun  yang kita lakukan andai tiada minat dan kesungguhan ianya x kan menjadi...Betul x.?Macamlah  cerita yang aku nak kongsi kali ni.Dulu2 aku x minat bidang jahitan aku belajar mcammana pun x pndai2 juga...masuk  telinga  kanan kluar telinga kiri...x masuk dlm hati...hehehe....Dh bape org guru jahitan aku..aku belajar pun sambil lewa ja...Acuh x acuh..tiada kesungguhan..Huhu..kesian kt aku kan..Hehehe...  Tapi....Jeng...Jeng...Jeng...intro ja lbih...Hinggalah tiba saat badai  datang melanda dalam hidupku...Huhu..Sedih ni..Aku terumbang ambing di tengah lautan tapi x de air...Hehehe...  tanpa hala tujuan...huhuhu...Pendekkan ctewlah...Sehinggalah  tiba  saat ini...Kira2 setahun yang lalu..Aku mula berjinak2  dengan jahitan walau hati x berapa minat  tapi waktu 2 aku x ada pilihan lain..Hek.Hendak x hendak ku teruskan jua...ku ketepikan rasa x minat 2..Aku mula belajar asas2 jahitan dari A-Z dengan sorang makcik kt tempaat aku ni...Aku kira kerjalah dengan makcik ni..Dia potong kain aku pula cantum sampai jadi baju...X kn jadi magic pula kn...pada mulanya memang lh susah sebab aku baru belajar  n campur ngan x minat...Hehehe.Masa berlalu dan terus berlalu tapi aku dok macam 2 gak...X de kemajuan  langsung..kutuk diri sendiri.Aku mula bosan dan berfikir sampai bila aku macam ni ja.Pelan2  aku mula  mngubah haluan hidupku.Aku mula beranikan diri yang selama ini takut...menerima tempahan  sendiri tanpa bergantung pada orang.Pendekkan ctew lagi...Masa berlalu hinggalah  bulan puasa baru ni rezeki aku  melimpah tapi blum la meruah lagi tapi aku bersyukur taw...Hehehe..Kerja yang aku x minat  satu ketika dulu kini mula menjadi sebahagian  dari  pendapatan  ku.Sekarang aku  masih lagi belajar memperbaiki jahitan aku.Moga2  aku  sukses  dalam bidang ni.Ok x? Oops..sebelum 2 satu lagi aku nak kongsi ngan korang..aku maju setapak lagi korang lak mungkin dah bertapak2..Hahaha..maksud aku..aku baru ja cuba2  belajar wt blong ni..So..Tolonglah support aku..Huhuhu..Cian kt aku...Hehehe.Tunggu lagiiii...

Rabu, 29 September 2010

SERBA SEDIKIT TENTANG DIRIKU

Assalamualaikum...camna aku nak mulakan...Hmm...merenung kembali...berfikir sejenak...  Inilah dia  kisah tentang aku....Aku bekerja di ladang sawit,kerja aku mngutip  buah sawit  relai, kt tmpat  korang ada x  keje cam aku ni.Imbas kembali...sewaktu  mula2 aku keje dulu  ada la 2,3 org kawn2 yg dh keje sblum aku seolah x yakin aku akan bertahan...sehari dua ja..kerja macam aku ni  memang kalau orang  yg x kuat semangat x kn dapat  bertahan  punya...hehehe..ada sapa2 nak cuba x? maklumlah keje macam  aku ni  terlalu besar dugaan dan risikonya.kalau aku nak ctew semuanya takut ada yg nangis  lak... huhu.Ada  masa berhadapan  dengan  binatang  berbisa .contohnya... ular dan lipan...klau korang sanggup ke?Maklumlah  nama pun ladang kn...Kalau setakat  terkena  duri2 sawit..calar2 terkena  daun mempelas  itu dh menjadi   biasa bagi aku...tapi...alhamdulillah  selama setahun  lebih aku keje kira oklh...hati senang walau kadang terluka...biasalah 2 kan...hehe. kalau penat 2 biasalh kn.aku rasa kalau dok saja kat umh pun letih gak kn?Betul x?.Lagipun kalau aku dok  saja kt umh pun  sapa nak bagi aku duit....Lainlh korang ada suami..Huhu..ni dah lari topik ni...Sambung lik...aku sekarang cuma  fikirkan  soal rumah ja..aku sekarang tinggal dlm utan korang percaya  x?jangan  percaya aku tipu  ja...Hehe.  aku sebenarnya sekarang menumpang keluarga.kdng2..bukn kdng2 tapi selalu  aku bertanya  diriku  sendiri  soalan  yang sama ja...sampai bilakah aku harus  begini  begitu...hehehehe.Soalan yg seterusnya ????Tanya sama hati...jawapannya...RAHSIA...hahahahaha...Aku punya impian  aku punya  cita2 aku punya harapan  dan  berharap agar jadi kenyataan .Tapi adakah  impian  dan cita2 ku akan  tercapai?Wallahualam....Hidup kita ni  sebenarnya  sudah  di atur  oleh yang di atas...Kita cuma mampu berusaha dan lakukan yang  terbaik.selebihnya....seterusnya....tunggu..