Renungan

Bila kau letih dan hilang semangat...Allah tahu betapa kau mencuba sedaya upaya...Bila tangisanmu berpanjangan dan hatimu kedukaan...Allah telah mengira titisan air matamu. Bila kau rasa ketinggalan dan masa meniggalkanmu...Allah setia disisimu.Bila kau telah mencuba segalanya tapi tidak tahu tujuan...Allah ada jalan penyelesaiannya.Bila tidak ada yang bererti buatmu keliru dan kecewa...Allah ada jawapannya.

Pengikut

Isnin, 4 Oktober 2010

JOM...RENUNG DAN FIKIR SEJENAK

  • Melangkah itu mudah...Namun mencari arah itu yg terkadang  payah......                     Mencari jalan itu mudah...Namun memahami  destinasi itu yg susah.....                                 Menyusuri  susur itu mudah....Namun  menuju noktah  itu pasti mendatangkan lelah...  Dalam semua ini...Menjaga istiqamah itu paling susah,payah dan lelah...                       Namun dia amat faham..Bagi hambanya,dia tidak meminta manusia menjadi yang terbaik..Hanya perlu melakukan yg terbaik...Meletakkan sandaran dan keyakinan  penuh kepadanya...Lantas  nescaya  dia akan menguruskan  yg selebihnya...                 Agar  yg terbaik itu menjadi milik manusia....Moga perjalanan  kita sentiasa di dalam lindungan dan penjagaan Allah.....                                                                               

Kebekuan air mata itu dari kerasnya hati,kekerasan hati itu dari banyaknya dosa, banyaknya dosa itu daripada lupa mati,lupa mati itu dari banyaknya angan2 dan  mencintai dunia itu sumber  segala dosa.         


Jangan sesekali  menggadai prinsip,demi untuk mendapatkan  dunia yang mengiurkan.

 Dunia ini umpama lautan yg luas,kita adalah kapal yang belayar di lautan telah  ramai kapal karam di dalamnya..Andai muatan kita adalah iman,dan layarnya taqwa nescaya kita akan selamat  dari tersesat di lautan hidup ini.

Keikhlasan itu umpama seekor semut hitam di atas batu yang hitam di malam yang amat kelam.Ianya wujud tapi amat sukar di lihat.

Kita hanya punya satu cinta iaitu cinta yang mendekatkan diri kita kepada tuhan. Kita yang  memilih untuk tidak mahu menangis setelah di permainkan cinta duniawi, berbahagialah,seburuk  apapun masa lalu kita kalau hari ini kita benar2 bertaubat  dan memperbaiki diri,insyaallah semua  keburukan itu akan  terhapus..Hari ini adalah hari untuk menanam  benih dan masa depan adalah waktu untuk menuai hasil kerana itu jika kita ingin tahu masa depan kita,maka lihatlah apa yang kita lakukan sekarang.







6 ulasan:

Fiqas berkata...

terkadang kita terlupa dunia hanya pinjaman..
ada masa kita hanya mengingat Dia setelah kita dirundung duka...

si biskut berkata...

wah leh tahan kata2 azimat nie..che create sendiri ker?

hasmida berkata...

hehehe...adalah ciplak gak...huhu

Shemmi berkata...

jarang menangis..adakah tandanya hati telah mnjadi keras kematu?haha

dayah SnoW Heuka berkata...

wahh ayat besnye.. na share leyh ? :D

iRfan Johan berkata...

apa2 pun..byk kn dgar lgu2 nasyid...hehe.. sedikit sebyk dpat ingtkan kta bla lupa...sbb kta mudah ingt lagu2 nasyid nie....:)